poniedziałek, 5 czerwca 2017

֎֎֎ DOMOWY CHLEB EKSPRESOWY ֍֍֍

  

   Od dłuższego czasu chciałam upiec własny domowy chleb. Nie jest to mój pierwszy raz, jednak tym razem szukałam przepisu przede wszystkim ekspresowego. Znalazłam super stronkę www.przepisnachleb.pl, na której są przepisy na chyba wszystkie możliwe wypieki pieczywa jakie można sobie wyobrazić. Wybrałam przepis na chleb pszenno-razowy na drożdżach, jednak nie byłabym sobą gdybym go oczywiście nieco nie zmodyfikowała. W sumie zmiany w przepisie wynikły z posiadanych przeze mnie składników. Lecz nie martwcie się, podam Wam przepis ze stronki jak i oczywiście moje osobiste zmiany - czyli tak jak zwykle ;)
A do wypieku potrzebować będziemy:

- 300 g mąki pszennej razowej
- 100 g mąki żytniej (ja użyłam żytniej razowej)
- 100 g mąki pszennej do wypieku chleba typ 2000 (ja użyłam mąki pełnoziarnistej do wypieku chleba)
- 2 łyżeczki soli (ja dałam jedną, w obawie przed przesoleniem - zawsze można dosolić kanapkę)
- 10 g drożdży suchych lub 20 g drożdży świeżych (ja użyłam suchych)
- 400-500 ml letniej wody (ja zużyłam całe 500 ml)
- 80 g słonecznika
- 80 g pestek dyni
- 40 g sezamu
- 80 g siemienia lnianego 
(ja nie miałam pestek dyni, więc zachowując proporcje użyłam łącznie 280 g pozostałych ziaren)

   Wszystkie suche składniki mieszamy a na koniec dodajemy wodę i również mieszamy łyżką. Tak prostego i szybkiego przepisu nie spodziewałam się nawet ja! :) (gdy używacie drożdży świeżych należy je najpierw rozpuścić w odrobinie letniej wody, posypując łyżeczką cukru). Po wymieszaniu ciasta przekładamy je do blachy o wymiarach 30x10 cm, wyłożonej papierem do pieczenia, posypujemy wybranymi ziarnami, nieco je dociskamy, nacinamy wzdłuż nożem i szczelnie zawijamy folią spożywczą. Tak przygotowane odkładamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 1h a potem pieczemy w piekarniku nagrzanym do 220°C przez ok. 30 minut (musi być ładnie zarumieniony a postukany od spodu musi wydawać głuchy odgłos). Wiem, że ciężko się oprzeć, ale z konsumpcją trzeba poczekać aż nieco przestygnie.
Domowy chleb najlepiej przechowywać w chlebaku, papierowej torebce lub pod ściereczką. Nie wkładajcie go do folii!

 suche składniki

 wymieszane suche składniki

 wymieszane ciasto tworzy zwartą kulkę

pięknie wyrośnięte po niecałej godzinie
 
 Gdy wyciągałam chleb z piekarnika byłam bardzo zadowolona z efektu. Wysokość pieczywa wyszła idealna, skórka była zarumieniona i twarda, no i zapach - nieco drożdżowy, cudowny! Nie uchroniłam się jednak przed paroma błędami. :(
Po pierwsze niestety w paru miejscach papier do pieczenia przykleił się do ciasta i ciężko go było usunąć (ale udało się). Po drugie niemal wszystkie ziarna z wierzchu po prostu mi odpadły (nie docisnęłam ich po obsypaniu wierzchu, ale dla Was już umieściłam tę czynność w przepisie). Myślę, że następnym razem zamiast używać papieru do pieczenia, wysmaruję blachę tłuszczem i obsypię ziarnami. Taki zabieg powinien rozwiązać oba te błędy. Po trzecie niestety moja zachowawczość w postaci jednej łyżeczki soli tym razem nie powiodła się i chleb wyszedł za mało słony, przez co jest nieco mdły, ale użycie solonego masełka powinno rozwiązać problem.
Teraz zalety! Nieziemsko chrupiąca, idealna skórka,  świeży, cudowny smak, mnóstwo ziaren, samo zdrowie, no i ta satysfakcja z upieczenia domowego chleba! A na dodatek całość jest baaardzo prosta i każdemu się uda. Naprawdę człowiek czuje się lepiej gdy mu wyjdzie coś tak pysznego. Teraz nabrałam wiatru w żagle i być może następnym razem pokuszę się o swój własny zakwas chlebowy!! :)
Najpierw jednak dopracuję ten przepis do perfekcji, czego i Wam życzę!


  Smacznego!!!
Basia



8 komentarzy :

  1. Nigdy nie piekłam chleba, więc chyba nadszedł ten czas :). Wygląda pięknie I smacznie. Wypróbuję twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niedawno dowiedziałam się, że chleb w supermarketach jest mrożony, dodają jakieś dodatki z piór i Bóg wie, z czego jeszcze, dlatego postanowiłam sama piec chleb. Wiem, że taki domowy jest pyszny i na ciepło można zjeść od razu cały. Tego się obawiam :) Aczkolwiek na pewno będę miała w pamięci Twoje przepisy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie wygląda ten chleb! Próbowałam kiedyś upiec, jednak wyszła mi z niego skała.. Piękny zarumieniony, ale bardzo bardzo bardzo twardy..

    OdpowiedzUsuń
  4. Dużo razy chodziło za mną aby piec własny chleb, jednak jak dla mnie to za dużo zachodu i pieczenie nie jest moją mocną stroną :D
    dzisiaj-sabat.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Zawsze piekłam chleb w maszynie, ale chyba chcę spróbować w piekarniku. Bułki tez wychodzą ekstra z piekarnika, czas na Twój chlebek.

    OdpowiedzUsuń
  6. Spisuję listę składników i robię, bo wygląda nieziemsko, a skoro jeszcze to taki łatwy przepis, to grzechem byłoby nie spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Spisuję listę składników i robię, bo wygląda nieziemsko, a skoro jeszcze to taki łatwy przepis, to grzechem byłoby nie spróbować :)

    OdpowiedzUsuń